Praeitame straipsnyje (“Kas yra meditacija”) kalbėjome apie tai, kas yra žmogaus energiniai resursai, kaip galima juos pasipildyti ir apie tai, kad energija kaupiasi viename iš pagrindinių žmogaus energijos centrų – dantianyje (kiniškai dan tian) pilvo centre. Tačiau tai ne vienintelis centras kur energija kaupiasi, ir jos tipai bei funkcijos gali skirtis. Apie tai ir pabandysiu papasakoti.
Anot kinų medicinos bei ciguno (o jie remiasi ta pačia kanalų/meridianų bei bioaktyvių taškų sistema) žmogus turi tris energinius centrus (arba dantianius):
- apatinį – pilvo centre;
- vidurinį – krūtinės centre;
- viršutinį – galvos centre.
Kiekvienas iš jų atsakingas už skirtingas funkcijas bei kaupia skirtingos rūšies energiją, tačiau visi trys centrai sujungti centriniu kanalu, kuris eina per kūno vidurį kaip ašis, dėl to dantianiai iš dalies gali vienas kitą papildyti ar kompensuoti. Džun Juan cigune, kad praktikas būtų lengviau įsisavinti, pirmos trys pakopos skirstomos pagal tris dantianius – pirmoje pakopoje daugiausiai mokomės dirbti su apatiniu dantianiu, antroje – su viduriniu, trečioje – su viršutiniu. Bet, kaip jau minėjau, galiausiai viskas susiję, nes žmogus yra vientisas, tačiau praktikas lengviau pasisavinti dalimis, ir geriausia praeiti viską sistemingai. Pirmiausiai turime sustiprinti savo “pamatus”, kad ant jų galėtume kažką pastatyti.
Pirmasis dantianis
Pirmasis dantianis, esantis pilvo centre, atsakingas už bazinės gyvybinės energijos kiekį. Tai mūsų sveikata, bendra savijauta, mūsų lytiniai hormonai, bendras mūsų gyvybingumas ir atsparumas ligoms. Pradedame energijos kaupimą ir jos kokybės gerinimą pirmoje pakopoje būtent nuo šito centro – praktikuojant gerėja bendra savijauta, žmogus jaučiasi energingesnis, tvarkosi hormonų veikla, gerėja virškinimas, fiziškai žmogus mažiau pavargsta ir mažiau serga. Šito tipo energiją prarandame dėl streso, fizinio nuovargio, taip pat sekso metu. Dėl to praktika nėra baigtinis procesas – kol gyvename ir eikvojame energiją, turime pasipildyti jos rezervą. Žmonės, kurie gyvena gerose sveikose sąlygose arba iš prigimties yra labai stiprūs, energijos trūkumo gali ir nejausti, bet kurie gavo kitokius genus arba labai daug dirba bei patiria stresą, tiems praktika gali labai padėti. Be abejo, tai nereiškia kad sveikiems žmonėms ciguno praktika nenaudinga. Cigunas yra ne vien sveikatingumo sistema. Jeigu šitas praktikas darys žmogus, kuris fiziškai sveikas ir stiprus ir niekuo nesiskundžia, energijos pas jį daug, iš apatinio dantianio energija gali iš karto kilti į viršų ir padėti jam siekti aukštesnių tikslų.
Vidurinis dantianis
Vidurinis dantianis, esantis krūtinės centre, atsakingas už mūsų emocinį ir socialinį gyvenimą. Tai, anot kinų, žmogiškoji dalis – mūsų jausmai, mūsų sprendimai, mūsų socialinė padėtis ir statusas tarp žmonių, mūsų valia ir gebėjimas ryžtingai siekti savo tikslų. Nusekus šio centro energijai gali atsirasti tiek psichologinių, tiek sveikatos problemų. Žmonės, kurie neturi valios, negali užsibrėžti ir siekti tikslo, lengvai pasiduoda kitų žmonių įtakai, nerimauja, serga depresija, jiems neįdomu gyventi ir gyvenimas atrodo pilkas bei be tikslo, turi silpną vidurinį dantianį, ir dirbant su šiuo centru, galima pradėti geriau jaustis, atgauti gyvenimo džiaugsmą ir spalvas, sustiprinti valią ir ryžtą ir tapti stipresniu žmogumi. Taip pat antroje pakopoje galima dirbti su pagrindiniais organais, kurie kinų medicinoje siejasi kiekvienas su atitinkama emocija, ir siekti emocinės harmonijos, kuri savo ruožtu gerina mūsų sveikatą.
Viršutinis dantianis
Viršutinis dantianis yra galvos centre. Kinai tai vadina dvasiniu centru arba dvasios buveine, ir šis centras siejasi ne tik su mūsų mąstymu, jo kokybės gerinimu, mentaliniu atsparumu, bet taip pat ir su dvasinių savybių vystymu (apie tai daugiau pasakojama seminaro metu, nes tai – jau trečios pakopos praktikos). Jis praktikuojamas tik praėjus pirmas dvi pakopas ir kurį laiką padirbėjus su apatiniu ir viduriniu dantianiais, kad žmogus turėtų stiprų pagrindą – būtų pagerinęs tiek savo savijautą, tiek psichoemocinę būklę. Praktikuojant trečios pakopos praktikas, žmogaus protas darosi ramesnis, jis aiškiau mąsto ir priima sprendimus, geriau miega ir mažiau pasiduoda aplinkos įtakoms.
Kinų (ir ne tik kinų) filosofijoje žmogus vadinamas mikrokosmosu. Mūsų aptarti trys dantianiai – tai trys mikrokosmoso dalys, žmogaus fizinis kūnas, jo asmenybė ir dvasia. Didysis kosmosas daoizme skirstomas į Žemę, Žmogų ir Dangų. Pilna realizacija – tai apjungimas šitų trijų dalių savyje, susijungimas į vieną visumą. Ciguno praktikoje tai yra etapas, kai trys dantianiai tarsi susijungia į vieną, ir ką bedarytumėte, jūs tai darote visa esybe, visa savo visuma. Tai kažkiek primena paskutiniu metu išpopuliarėjusią mindfullness praktiką – tai, ką darote, išgyvenate pilnai, visais savo pojūčiais ir visais centrais vienu metu, pilnu sąmoningumu. Sakoma kad taip žmogus nesensta, nes tokiu būdu praranda mažiau energijos (kadangi panašią patirtį išgyvena vaidindami tikrai geri aktoriai, galite pastebėti, kad geriausi, tikri aktoriai labai ilgai išlieka jaunatviški ir labai ilgai gyvena).
Taigi mūsų organizmo resursai yra įvairūs ir jiems papildyti ciguno sistemoje skiriamos skirtingos praktikos, netgi tematiškai padalintos į skirtingas pakopas. Šiame straipsnyje pabandžiau bendrais bruožais apibūdinti tai, su kuo susiduriame praktikuodami ciguną, ir kad tai nėra vien fizinio sveikatinimo praktika, kaip galvoja daugelis, pasižiūrėję bendro pobūdžio informaciją arba video internete. Cigunas – tai ištisa darbo su savim sistema, savęs pažinimo sistema, kurią praktikuodami galime geriau suvokti kas mumyse vyksta, ir mokytis dirbti su tais procesais. Tokiu būdu galime pagerinti savo gyvenimo kokybę ir atverti sau labai daug naujo.
Jeigu susidomėjote šia sistema ir norėtumėte ateiti į pažintinę pamoką arba seminarą, informacija bei kontaktus rasite čia.